آسیب شناسی قهرمان پردازی در فیلم نامه های سریال های تلویزیونی ایرانی با رویکرد ارائه الگو برای مخاطب
پایان نامه
- سایر - دانشکده صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران
- نویسنده حسین تراب نژاد اصفهانی
- استاد راهنما سهیلا نجم
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1389
چکیده
این پژوهش تلاش دارد با تبیین و آسیب شناسی زمینه های خلق قهرمان در سریال های تلویزیونی و نیز ارائه ی راه کارهای اولیه ای جهت خلق قهرمان در راستای برانگیختن همذات پنداری مخاطب، به این پرسش پاسخ دهد که چگونه می توان فرآیند خلق قهرمان در فیلمنامه سریال های تلویزیونی ایرانی را به شیوه ای راهبردی و کارآمد و در جهت رسیدن به نتیجه ای تاثیرگذار هدایت کرد. تولیدات نمایشی همواره در زمره ی آثاری با گستره ی نفوذ وسیع بر مخاطب شناخته می شوند. اگر بر این نکته باور داشته باشیم که «ماجرا همان شخصیت است»، تماشاگر از طریق همذات پنداری با شخصیت های حاضر در آثار نمایشی و قرار گرفتن در دایره ی تأثیرپذیری از قهرمانان و ضدقهرمانان روایت ها، در حقیقت همراهی یا عدم همراهی خود با کلیت اثر را بروز داده است. در نقطه ی مقابل، پرداخت ضعیف شخصیت های محوری – قهرمانان- که برآمده از آسیب هایی چون بی توجهی به تفاوت های پدیدارشناختی تلویزیون و سینماست، عدم استفاده ی درست از پیش داستان شخصیت ها، عدم شناخت و به کارگیری درست مفاهیم مذهبی و اخلاقی در پرداخت قهرمان، تک بعدی بودن، انفعال یا تحول های فاقد زمینه چینی مناسب و منطقی و ... سبب می شود عنصر همذات پنداری جای خود را به دافعه ی هولناکی دهد که به طور کلی ارتباط مخاطب را با جهان اثر قطع کند. بر این مبنا، خلق شخصیت های محوری جذاب، ملموس و به ویژه برآمده از ارزش های مسلط بر فرهنگ ملی و اسلامی ما یکی از نیازهای اساسی تولیدات نمایشی سیما به شمار می رود. پژوهش حاضر در مرحله ی نخست با تبیین ویژگی های اساطیری قهرمان های سریال های تلویزیونی، الگوی سفر قهرمان و عناصری که می تواند موجب بروز دافعه و یا همذات پنداری مخاطب با قهرمان یا قهرمانان یک سریال تلویزیونی شود، راه را برای تبیین خلق شخصیت محوری تأثیرگذار در سریال تلویزیونی ایرانی می گشاید و در نهایت از طریق آسیب شناسی فرآیند قهرمان پردازی در فیلم نامه های سریال های تلویزیونی ایرانی به این نقطه خواهد رسید که راهکارهای کلی خلق قهرمان های تأثیرگذار در فیلم نامه سریال های تلویزیونی ایرانی چه می تواند باشد.
منابع مشابه
کلیشه های جنسیتی سریال های تلویزیونی ایرانی سال 1383
برنامه های تلویزیونی خواه آشکار، خواه نهان مملو از گفتمان های جنسیتی هستند. اینکه ما به عنوان زن یا مرد کیستیم و چگونه باید در فضاهای مختلف رفتار کنیم، بخشی از فرهنگ جنسیتی است که توسط نهادهایی چون رسانه بازتولید می شود. در عصر فراواقعیت که تمایز میان امر واقع و مجاز مخدوش گشته است بازنمایی های جنسیتی در سریالهای تلویزیون اهمیت افزون تری یافته است. دلالت های ضمنی و صریح جنسیتی این سریال ها برای...
متن کاملبازنمایی آسیب های اجتماعی در سریال های تلویزیونی (تحلیل محتوای سریال های شبکه سبلان اردبیل در طی سالهای 95-1385)
مقاله حاضر با هدف مطالعه آسیبهای اجتماعی بازنمایی شده در سریالهای شبکه سبلان در طی روندی دهساله (1395–1385) به انجام رسیده است. مبنای کار براساس روندپژوهی و با روش تحلیلمحتوا است که سیر یک موضوع مشخص(آسیبهای اجتماعی) را در قالبی معین از ساختار رسانهای (سریالهای تلویزیونی) دنبال کرده است. سریالها بر این اساس مدنظر قرار گرفته که آیا آیینهوار به بازتاب و انعکاس واقعیتهای جامعه اردبیل پرد...
متن کاملمخاطب شناسی کودک و نوجوان در سریال های انیمیشن تلویزیونی- پروژه عملی: ساخت فیلم «کودکانه»
امروزه تاثیر انیمیشن ها و کارتون های تلویزیونی بر رفتار و اعمال کودک و نوجوان بر هیچ کس پوشیده نیست. این قشر مخاطب به دلیل شرایط سنی، بیش از بزرگسالان تحت تاثیر این گونه برنامه ها قرار می گیرد. آموزش ها، ایدئولوژی، نوع روابط و ... که در این آثار ارائه می شود، به صورت غیر مستقیم بر ناخودآگاه او اثر گذاشته، شخصیتش را شکل می دهد. با توجه به اهمیت موضوع، شناخت سلیقه و نیاز مخاطب کودک و نوجوان ضروری...
15 صفحه اولتحلیل جنسیتی بازنمایش ساخت خانواده در سریال های تلویزیونی ایرانی (بررسی سریال های گونه خانوادگی سال 1383)
برنامه های تلویزیونی خواه آشکار، خواه نهان سرشار از گفتمان های جنسیتی اند. این که زن یا مرد کیست و چگونه باید در فضاهای مختلف رفتار کند، بخشی از فرهنگ جنسیتی است که نهادهایی چون رسانه تولید می کنند، بنابراین در عصر فراواقعیت که تمایز میان امر واقعی و مجازی خدشه دار شده است بازنمایی های جنسیتی در سریال های تلویزیون اهمیت بیشتری می یابد.هدف از بررسی این مطلب که آیا در تلویزیون ایران، ساختار خانوا...
متن کاملتطور بازنمایی ویژگی های کارآفرین در سریال های تلویزیونی
حرکت به سمت توسعه در همة ابعاد آن بدون شکلگیری زمینههای اجتماعی و فرهنگی آن میسر نیست. در این حرکت، بخش زیادی از موفقیت جامعه در دستیابی به توسعه به تصویری بستگی دارد که رسانهها از نقش کلیدی «کارآفرین» در مسیر توسعه برمیسازند، زیرا ایدههای کارآفرینانه با وساطت تلویزیون شانس بیشتری برای دیدهشدن توسط عموم و تبدیلشدن به بخشی از فرهنگ عمومی و کسبوکار دارند. این پژوهش بهدنبال شناسایی تصویری...
متن کاملارائه الگو برای رهبری اصیل دراستادان با رویکرد انسان گرایی در سازمان های آموزش عالی
پژوهش حاضر با هدف طراحی الگو رهبری اصیل استادان با رویکرد انسانگرایی در سازمانهای آموزش عالی، انجام پذیرفت. روش تحقیق مورد استفاده در این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و بنیادی بود. همچنین روش پژوهش از نظر شیوه جمعآوری دادهها، توصیفی-پیمایشی بود و از نظر نوع دادهها، روش پژوهش ترکیبی از نوع اکتشافی بود. جامعۀ آماری در بخش کیفی پژوهش، خبرگان جامعۀ علمی دانشگاهی و مسئولین دانشگاهی بودند که با است...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
سایر - دانشکده صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023